zaterdag 30 juli 2011

Piekiesmarktvangst (2/4): Burgers' Zoo

Op elke rommelmarkt hoop je natuurlijk een prachtig spel voor weinig geld tegen te komen. En op de piekiesmarkt leek me dat te lukken toen ik Burgers' Zoo zag liggen voor 5 euro. Omdat ik wel eens op BoardGameGeek rondhang weet ik dat Burgers' Zoo de Hollandse variant van Zooloretto is. Zooloretto heeft een rapportcijfer van 6,98 en staat op de 268e plaats. Dan is 5 euro een prijs waar je je geen buil aan kunt vallen. Dus opeens liep ik met twee dozen over de piekiesmarkt. Trots als een pauw. Totdat ik thuis de doos open maakte.
De regels van Burgers' Zoo zijn gelijk aan die van Zooloretto, maar spijtig genoeg is vormgeving dat niet. Over de buitenkant van de doos was ik al niet enthousiast. Het ziet er een beetje uit als samengevoegde van het internet geplukte Clip-art. Helaas was de inhoud al niet veel beter. Er viel nog wel mee te leven todat ik op BoardGameGeek het originele artwork zag. Vele malen mooier. Het is mij een raadsel waarom ze voor nieuwe plaatjes hebben gekozen. Mogelijk was dat goedkoper dan de originele artiest betalen voor hergebruik dan wel aanpassing? Bijzonder spijtig.

Het spel speelt er waarschijnlijk niet minder om. Het is verzonnen door Michael Schacht, en zijn spel Hanze is één van mijn favorieten. Maar als het écht goed bevalt ga ik alsnog op zoek naar een versie met het originele artwork.

2 opmerkingen:

  1. Na 2 potjes met 2 spelers durf ik te zeggen dat het geen onaardig spel is maar dat het waarschijnlijk met meer spelers vele malen aardiger is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Na een derde potje met een derde speler durf ik te zeggen dat het met meer dan twee spelers vele malen aardiger is. Je moet veel beter opletten bij het plaatsen van dieren in de transportkooien. Soms moet je zorgen dat een kooi voor een andere speler onaantrekkelijk wordt. En soms moet je een kooi voor een andere speler wegkapen om te voorkomen dat hij punten krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen