zondag 6 mei 2012

Koninginnedagvangst

Op Koninginnedag hadden we een mooi plekje voor de deur van het nieuwe Drents Museum. Geen wonder dat we aardig wat spullen verkocht kregen, waaronder diverse spellen. Omdat we in alle vroegte ter plekke waren had ik nog mooi even de tijd om zelf over de vrijmarkt te lopen, op zoek naar mooie - u raadt het al - bordspellen. Die waren er. Ik heb meerdere keren In de Ban van de Ring  gezien, waaronder het coöperatieve spel, maar die heb ik al of hoef ik niet. Ook veel speciaal geproduceerde spellen van Identity Games, nog in plastic. Gekregen in het kerstpakket en nooit gespeeld. Dergelijke aankopen brand ik mij doorgaans niet meer aan. En de gebruikelijke (kinder)spellen die je, zoals de eigenaar van Plok strips en eh ... dinges altijd zei: bij "B. Smit of I. Toys kunt kopen".

Gelukkig zag ik ook nog verschillende interessante spellen. En aangezien mijn onderhandelingsvaardigheden verre van goed zijn hebben diverse mensen een mooi bedrag voor hun spellen gekregen. Hieronder volgt een lijst met spellen die ik gekocht heb, met daarachter de prijs die ik er voor betaald heb in euro en de huidige plaats op de ranglijst van BoardGameGeek.
  1. North & South - 7,50 - 422
  2. Nero - 7,50 - 7881
  3. Targui - 5,00 - 1822
  4. De bruggen van Shangrila - 5,00 - 588
  5. Hacienda - 5,00 - 286
  6. Koeien & Moeien - 2,20 - Niet bekend bij BGG.
De eerste twee van deze lijst zijn een beetje beschadigd en gedeukt aan de buitenkant, maar zo op het eerste gezicht wel compleet. Targui is al een wat ouder spel maar ziet er nog prima uit. De bruggen van Shangrila en Hacienda zijn nog gloednieuw. Hacienda is nog maar half uitgepakt. Koeien & Moeien is helaas niet meer zo netjes en er mist een boer.

De verkopers van 1, 2, 4 en 5 vertelden me dat ze de spellen zelf nieuw hadden aangeschaft maar na de eerste uitpakking en lezing van het regelboek de moed al hadden opgegeven en het spel nooit gespeeld hadden. Spijtig. Dat is denk ik ook het lot van veel In de Ban van de Ring spellen. In het verlengde van de liefde voor de boeken en de films wordt in een opwelling een bordspel uit de serie aangeschaft. Het coöperatieve bordspel is écht de moeite waard, maar het vergt de nodige tijd om er vertrouwd mee te raken.

Dat zeg ik trouwens niet als fan van In de Ban van de Ring. Voor wat betreft de boeken ben ik nooit door het eerste deel gekomen en de films vind ik slaapverwekkend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten