maandag 14 mei 2012

Leo! Leo! Leo!

Al vele jaren is Uwe Rosenberg mijn favoriete spelauteur. Ten eerste vanwege Boonanza, en ten tweede vanwege Agricola. Maar sinds gisteren wordt hij op de hielen gezeten door Leo Colovini.

Leo Colovini ken ik al geruime tijd van het spel Clans. Dat was één van de eerste spellen in de collectie. Best vaak gespeeld omdat het eenvoudig te leren is, veel diepgang heeft en gewoon 'anders' is. Je bent stiekem een kleur en schuift met hutjes om punten te scoren. Je ziet wel welke kleur voor staat, maar niet van wie die kleur is.

Sinds een half jaar ken ik Leo Colovini van Castello. Ook al zo'n spel dat 'anders' is. Je bent geen kleur, maar moet proberen te profiteren van de manier waarop je met z'n allen een stad opbouwt.

Sinds gisteren ken ik Leo Colovini van De Bruggen van Shangrila. Nu ben je wél een kleur, en iedereen weet welke. In die kleur heb je 42 wijsgeren in 7 soorten. Die wijsgeren gaan dorpen in het land Shangrila bevolken. Van elke soort wijsgeer kan er maar één in elk dorp zijn. De dorpen zijn onderling verbonden door bruggen. Elke wijsgeer kan een gezel aannemen. Op een gegeven moment kunnen alle gezellen in een dorp besluiten om te vertrekken naar een naburig dorp. Is er nog geen wijsgeer van die soort in het dorp? Dan neemt de gezel die plaats in. Is er al wel een wijsgeer van die soort in het dorp? Dan verdrijft de gezel deze uit het dorp. Tenminste, als de gezel uit een sterker dorp komt. Dorpen met veel wijsgeren en gezellen zijn sterker. En - o ja - nadat de gezellen in het nieuwe dorp zijn aangekomen wordt de brug tussen de twee dorpen vernietigd. Er is dus geen weg terug. Als alle bruggen vernietigd zijn is het spel afgelopen.

Elke beurt kun je kiezen uit drie dingen:
  1. Een wijsgeer toevoegen aan een dorp. Dat mag alleen in een dorp waar je al een wijsgeer hebt.
  2. Twee keer een gezel toevoegen aan een wijsgeer. Elke wijsgeer kan maar één gezel hebben.
  3. Verhuizen naar een ander dorp. Dat kan alleen vanuit een dorp waarin je (een) gezel(len) hebt, en alle gezellen van de andere spelers gaan mee.
Aan het eind van het spel heeft degene die de meeste wijsgeervelden bezet gewonnen. Het is zaak om goed op te letten waar een verhuizing op handen is, zodat je kunt zorgen dat je gezellen mee gaan en zo zoveel mogelijk dorpen bezetten. Het kan ook slim zijn om een dorp waarin je veel wijsgeren hebt te isoleren van de buitenwereld. En je moet opletten dat de dorpen waarin je wijsgeren zitten sterk blijven zodat ze niet overrompeld worden door gezellen van een andere kleur uit het naburige dorp. Kortom: heel wat om op te letten, ondanks de eenvoudige regels. En weer een spel dat gewoon 'anders' is. Voor 5 euro op de vrijmarkt gescoord. Driewerf hoera voor Leo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten