woensdag 30 mei 2012

Raak!

Vroeger had ik maar één oorlogsspel: Risk. "Het wereldspel van grote klasse." Niet gekocht maar gekregen van iemands overvolle zolder. Veel plezier mee gehad, maar er moet toch méér zijn dan dat. En vooral: béter.

En zo kwamen er langzaam maar zeker meer oorlogsspellen in mijn verzameling. Het ingewikkelde Het Spel der Tronen, het oudheidkundige Mare Nostrum, het legendarische Axis & Allies (niet in bezit, alleen maar te leen) en het 21e-eeuwse SmallWorld. Stuk voor stuk béter dan Risk, maar elk weer met hun eigen tekortkomingen.

Maar nu is er Memoir '44. Eigenlijk niet een spel maar een spelsysteem. In een forse doos met een fors regelboek. Gelukkig bestaat het regelboek grotendeels uit scenario's. Het komt er op neer dat je met een groot speelbord, een stapel zeshoeken en een doos vol miniaturen een veldslag uit de Tweede Wereldoorlog naspeelt.

De dobbelstenen van Memoir '44
Als speler begin je met een leger (Gealliëerden of Duitsers, het is een twee-spelers-spel) in een bepaalde startpositie. In je beurt doe je het volgende:
  1. Deel een order uit. Je hebt meestal zes orderkaarten waarop bepaalde orders staan. Zoals: beweeg twee eenheden op de linkerflank. Of: beweeg 1 eenheid in elk van de drie secties.
  2. Ga een gevecht aan. Alleen eenheden die orders hebben gekregen kunnen in de aanval. Daarvoor gebruik je dobbelstenen. Hoe dichter je bij de vijand staat, hoe meer dobbelstenen je mag gooien. Het hangt ook nog een beetje van het terrein af. Een vijand in de bosjes is lastig te raken, en je kunt niet dwars door een stad heen kijken. Als je een mannetje gooit heb je een mannetje geraakt, als je een tank gooit heb je een tank geraakt. En zo zijn er nog wat dingen die je kunt raken. Of missen.
  3. Pak een nieuwe orderkaart.
Dat was het alweer. Simpel toch? Natuurlijk zijn er nog aanvullende regels en uitzonderingen, maar veel ingewikkelder dan dit is het niet. Dat is meteen het mooie van het spel: het is niet ingewikkeld maar het lijkt toch best veel op een 'echt' gevecht. Het geeft frustratie omdat je soms niet de orderkaarten hebt die je wilt, waardoor je je troepen niet kunt bewegen. Of de dobbelsteenworp komt ongelukkig uit. Maar toch: het is minder geluksgedreven dan Risk, eenvoudiger dan Het Spel der Tronen, moderner dan Mare Nostrum, sneller dan Axis & Allies en meer 'oorlog' dan SmallWorld.

Het spel is niet goedkoop (ik heb het gekregen als wederdienst) en alleen in het Engels verkrijgbaar. Uiteraard is op BoardGameGeek een goede vertaling te downloaden. Als je de scenario's in het boek zat bent zijn er nog genoeg uitbreidingen om aan te schaffen.

De grote voordelen van Memoir '44 zijn dat het snel speelt, geschikt is voor 2 spelers en 'goed voelt'. Hoewel dat wel een beetje raar is om te zeggen over een oorlogsspel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten