zaterdag 7 april 2012

Boer en Rooinek

Antiquariaat De Boekerij in Assen gaat de deuren sluiten. Gisteren, Goede Vrijdag, kwam ik er voor het eerst, moet ik tot mijn schande bekennen.

De Boekerij is typisch zo'n winkel waarin telkens als je van plan bent te vertrekken je oog op iets interessants valt. Ik had al het verbazingwekkende "Niet te geloven, ondersteboven" van Gustave Verbeek en twee dikke SF-omnibussen in handen toen ik "Boer en Rooinek" zag staan. In het boek staat 43 reproducties van oude bordspellen, compleet met benodigdheden. Die benodigdheden zijn dan weer jammer genoeg afgedrukt op dun karton, dus niet echt bruikbaar.

Het gros van de spellen zijn varianten op Ganzenbord of Mens-Erger-Je-Niet. Blijkbaar was het in het begin van de twintigste eeuw mode om bordspellen naar aanleiding van actuele gebeurtenissen op de markt te brengen. Dan is een variant op een bestaand spel snel gemaakt. En ook toen al waren er spellen met beroemdheden, zoals Mickey Mouse en Bing Crosby.

En zo heb ik er opeens 43 bordspellen bij, zonder dat ze ruimte innemen in de spellenkast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten