maandag 5 februari 2018

Inis is in

Risk is niet zo'n leuk spel. Het eindigt vaak in ruzie. Het geluk kan namelijk aan de zijde van iemand anders zijn, en dat is niet fijn. Gelukkig is er voor de vechtersbaas genoeg ander bordspelvertier te vinden. Zo is er bijvoorbeeld Inis.



In Inis ben je een Keltische stam op zoek naar eeuwige roem. Die kun je verkrijgen door de eerste stam te zijn die zich in 6 gebieden bevindt, of de eerste stam die 6 andere stammen overheerst, of de eerste die 6 kloosters bevolkt. Je stam stuur je aan door middel van het uitspelen van kaarten. Ten eerste krijg je 4 kaarten uit de actiestapel, ten tweede krijg je kaarten van de gebieden waar je de meerderheid hebt, en ten derde kun je magie-kaarten bijverdienen. Met de kaarten kun je (onder andere) nieuwe gebieden ontdekken, reizen naar andere gebieden, kloosters stichten, magie-kaarten verwerven, en natuurlijk je tegenstanders - pardon, medespelers - te lijf gaan.

Zodra het knokken wordt kan je tegenstander nog achter de veilige muren van een stad vluchten, daarna is het kaarten spelen. De interpretatie van die kaarten kan voor enige discussie zorgen. In dat verband doet Inis sterk denken aan Blood Rage, dat uit een soortgelijk vaatje tapt. En net zoals bij Risk iemand onverwacht hoog kan gooien, kan bij Inis iemand opeens een kaart tevoorschijn toveren die een overwinning in een nederlaag doet veranderen. Niet leuk. Maar toch leuker dan Risk.

Wel wat moeilijker uit te leggen. En om een beetje slim te kunnen spelen moet je wel weten wat voor kaarten er zoal in het spel zitten. En dat duurt de nodige potjes. Zelf heb ik er nog maar één gespeeld. Een potje waarin ik mijn eerste naïef aangegane schermutseling niet meer te boven kwam. En waarin ik aan het eind vergat dat ik nog twee best sterke kaarten had, welke mijn geslagen gezicht nog een beetje hadden kunnen redden.

Volgende keer beter.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten