vrijdag 28 oktober 2011

Twintig jaar geleden

Twintig jaar geleden woonde ik in Nijmegen in de Graafsedwarsstraat. Af en toe speelde ik Talisman met studiegenoten. Gezellig, maar ik was er qua spel niet kapot van. Op mijn studentenkamertje zat ik zelf een spel te bedenken. Iets met beschavingen die uitvindingen deden en zo zichzelf opstuwden in de vaart der volkeren. Ik had ook al een naam: Civilization.

Om twee straathoeken zat een bordspellenwinkel. (Destijds zag ik daar de onschatbare waarde nog niet zo van.) Toen ik daar eenmalig binnenstapte zag ik dat het werk al voor mij gedaan was. In de schappen stond het bordspel Civilization. Ik heb er mee in de handen gestaan, maar heb het niet gekocht.

We zetten de kalender twintig jaar vooruit, en ziedaar, ik tref iemand die het spel al een slordige vijftien jaar ongebruikt op zolder heeft staan. Na het wisselen van enige contanten kan ik mij nu de trotse bezitter noemen van een Nederlandse versie van Civilization, nagenoeg ongespeeld en in prima conditie.

Civilization is niet zo heel ingewikkeld, al zou je daar anders over kunnen denken als je het arrogante regelboek leest. Het is alleen wat langdurig. Waar het om gaat is dat je steden bouwt, zodat je handelsgoederen krijgt, zodat je civilizationkaarten kunt kopen. Wie het eerst meer dan 1.000 punten aan civilizationkaarten heeft, heeft gewonnen. Ondertussen kunnen je rampen overkomen, kunnen andere beschavingen je gebied binnenvallen, kunnen je steden in opstand komen vanwege je belastingheffing, en nog enkele ongemakken.

Onderstaande foto is gemaakt na een potje met twee spelers dat voortijdig onderbroken moest worden. Naar verluidt kan een spel voor 5 tot 7 spelers zomaar 8 of meer uur duren. Heeft u daar geen tijd voor? Dan moet u daar maar tijd voor maken. Geef toe: als u een optreden van uw favoriete band van 20 jaar geleden kon bezoeken, dan trok u daar toch ook rustig een dag (of meer) voor uit? Nou u weer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten