zaterdag 3 september 2011

Twee van de grote drie

Er zijn in de bordspellenwereld drie zogenaamde gateway games. Dat zijn spellen die er om bekend staan dat het ze lukt om nieuwkomers de bordspellenhobby binnen te sleuren. "Dijkdoorbraakspellen" zou je ze ook kunnen noemen. Want als je één van deze eenmaal hebt én het virus heeft je te pakken dan blijf je aan het spelen en bijkopen. Die drie spellen zijn de Kolonisten van Catan, Carcassonne en Ticket to Ride.

De Kolonisten van Catan heb ik relatief laat aan de collectie toegevoegd. Daarna zijn er nog diverse uitbreidingen bijgekomen: Zeevaarders, Steden & Ridders en de bijpassende uitbreidingen voor 5 en 6 spelers. Een beperkte dijkdoorbraak? Ticket to Ride heb ik een paar jaar geleden gespeeld tijdens de Fanatic-beurs in Zwolle, maar ik was niet onder de indruk. (Ik was wél onder de indruk van Hoogspanning, die ik meteen daarna heb aangeschaft, en wat sindsdien een stofvanger is.)

Vandaag is Carcassonne toegevoegd aan de collectie.Vooral omdat ik op het moment zelf een tegel-leg-spel aan het bedenken ben. Voor je het weet ben je Carcassonne opnieuw aan het uitvinden. En dat is al net zo erg als het wiel opnieuw uitvinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten