maandag 12 september 2011

De markt van Medina

De cursusmarkt van de wijkvereniging op zaterdag 17 september aanstaande is ... geannuleerd. Ik was me al druk (mentaal) aan het voorbereiden om spellen te kunnen demonstreren die tegen een windvlaag kunnen. Wat ik had begrepen was dat de cursusmarkt mogelijk deels buiten plaats zou vinden in marktkramen. En Catan laten zien is leuk, maar met stevige wind waaien dan de ridder- en gebouwenkaartjes uit de kraam.

Nee, dan Medina. Dat is in feite een blokkendoos met houten blokken. En nog een paar kaartjes van dik karton. Het enige wat dan nog weg kan waaien is het regelboekje. En dat heb je maar héél even nodig, want moeilijk is het niet.

In Medina bouw je met z'n allen een stad door om de beurt twee stadsdelen op het bord te plaatsen. Dat kan zijn: een paleisdeel in één van de vier kleuren, een stal (altijd vast aan een paleisdeel), een muurdeel of een marktkraam. Of, en nu komt het, een paleisdak in je eigen kleur. Met dat paleisdak geef je aan dat het JOUW paleis is en JIJ dus de punten krijgt. Hoe groter het paleis, hoe meer punten. Stallen aan het paleis geven extra punten, een muurdeel aan je paleis kan je extra punten opleveren, en ook marktkramen naast je paleis geven je - je raadt het al - extra punten. Medina is al heel lang in mijn verzameling en is al veel te lang niet meer gespeeld.



Maar nu ik er over nadenk: de marktkramen in Medina zijn niet zo heel stabiel. Dus als je buiten zit achter een marktkraam met Medina, en het waait flink, dan kan er zo maar een marktkraam uit je marktkraam waaien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten