vrijdag 11 maart 2011

Boonanza

Op BoardGameGeek zijn er maar 2 spellen die ik het rapportcijfer 10 heb gegeven: Klaverjassen en Boonanza. Met een beetje goeie wil kan ik binnenkort mijn hobby en mijn werk combineren: dan wordt er een Opa-versie van Boonanza gemaakt. Meerdere partijen moeten het daar nog over eens worden, maar ik ben alvast enthousiast. Boonanza heeft bijna alle kenmerken die volgens mij bepalend zijn voor een goed spel.
  • Het is snel op te starten. (Kaarten schudden, delen, beginnen.)
  • Het heeft innnovatieve regels. (Je mag de volgorde van de kaarten in je hand niet veranderen.)
  • Het is interactief. (Je handelt voortdurend met je medespelers. Ook als het niet je "beurt" is.)
  • Het is vriendelijk. (Soms moet je anderen helpen om jezelf te kunnen helpen.)
  • Het heeft een envoudige puntentelling. (Aan het eind van het spel tel je de geoogste kaarten. Klaar.)
Boonanza is niet héél eenvoudig te leren uit het regelboekje. Je leert het stukken sneller als het je even door iemand uitgelegd wordt. Maar geldt dat eigenlijk niet voor alle spellen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten