- Een kaart kopen voor 1, 2 of 3 goud. Er zijn verschillende soorten kaarten:
- Adviseurs. Eén per speler. Meestal leveren ze extra 'dingen' op tijdens de inkomensfase, of ze hebben een speciale kracht.
- Gebouwen. Leveren 'dingen' als er een werker op staat.
- Vechtersbazen. Leveren kracht, maar kosten vaak graan.
- Veldslagen. Leveren je eenmalig grondstoffen op.
- Oorlogen. Zorgen er voor dat iedereen een bepaald krachtniveau moet hebben.
- Wereldwonderen. Kun je stapsgewijs bouwen met behulp van architecten, en leveren als ze klaar zijn 'dingen'.
- Kolonies. Leveren elke inkomstenfase grondstoffen.
- Een werker aan het werk zetten. Werkers gaan in een gebouw aan het werk of worden vechtersbaas. Een werker inzetten kost erts.
- Goud. Om kaarten te kunnen kopen.
- Graan. Om je vechtersbazen te kunnen voeden en hongersnood te voorkomen.
- Erts. Om werkers en architecten in te zetten.
- Kennis. Een voorsprong in kennis levert je overwinningspunten op.
- Kracht. Heb je nodig om goed voor de dag te kunnen komen in oorlogen.
- Stabiliteit. Heb je nodig om de oorlogen een beetje netjes te overleven.
- Overwinningspunten. Daar draait het allemaal om.
Nations zit lekker strak in elkaar. Je moet overal op letten. Regelmatig zul je dan ook tijdens het spelen uitroepen: "Wat een rotspel!" Omdat iemand je voor is bij het kopen van een kaart. Of omdat je niet opgelet hebt en niet voorbereid bent op de hongersnood. Of omdat je moet kiezen tussen twee kwaden, of niet kunt kiezen tussen twee goeden. Topspel!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten