Zaterdag 26 augustus 2017 was een historische dag, want toen is het me (ons) voor het eerst gelukt om Revolution: The Dutch Revolt 1568-1648 uit te spelen. Na een moeizame nulde en eerste ronde ging het tempo vanaf ronde twee zowaar wat omhoog. Toen begon iedereen het een beetje door te krijgen. En meteen werd duidelijk wat zoal de lange speelduur veroorzaakt.
Ten eerste zijn er heel veel stappen. Geen van de stappen is overdreven ingewikkeld, maar alles bij elkaar kosten ze gewoon veel tijd.
Ten tweede kosten de stappen waarin je 'neuzen' toevoegt aan het speelbord heel veel tijd. Eerst moet je uitzoeken hoeveel neuzen je in totaal mag toevoegen. Daarna moet je goed kijken in welke provincie ze mogen, en hoeveel dan per provincie. Als iedereen dat gedaan heeft moet je per provincie kijken of er niet te veel zijn. En als je de hoeveelheid kloppend hebt gemaakt moet je ze de steden in schuiven, of niet. Dat allemaal op een onoverzichtelijk en te klein bord met te grote platte fiches.
Mijn idee om de fiches te vervangen door kubussen maakt de hantering mogelijk makkelijker. Als het ook nog de overzichtelijkheid vergroot, wordt de hoeveelheid werk die overblijft misschien meer acceptabel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten