vrijdag 15 april 2011

(Ver)bouwen en (ver)wateren

Een spel dat al heel lang op mijn verlanglijstje stond was Santiago. En twee weken geleden was het zover: ik heb het van mijn verlanglijstje kunnen schrappen. Tijdens een bezoek aan Utrecht heb ik het aangeschaft bij The Joker. Stom genoeg ben ik daarna nog een halve dag in de Jaarbeurs gaan rondlopen met het spel op mijn nek, dus nu is de doos beschadigd...

Nu, twee weken later dus, ligt het spel nog ongespeeld in de kast. Vreselijk. Het schijnt vooral leuk te zijn met 5 spelers, en die zijn niet altijd voorhanden. In ieder geval gaat het mee naar de spellenmiddag met het thema (Ver)bouwen.

In Santiago draait alles om het verbouwen van gewassen, en dan met name het irrigeren daarvan. Het is de bedoeling om een zo groot mogelijk aandeel te hebben in een zo groot mogelijke akker. Die akker moet dan wel van water worden voorzien, en daarvoor is het nodig dat de opzichter het water laat stromen in de richting die jij wenst. En daarvoor moet je hem omkopen. Dat kost geld. Geld krijg je vanzelf aan het eind van elke ronde. Maar je kunt er ook voor zorgen dat je zélf de opzichter bent, zodat de andere spelers jóu gaan omkopen.

Andere spellen in mijn verzameling die passen in het thema (ver)bouwen zijn onder andere Agricola, Puerto Rico, Medina en Boonanza.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten